I tystnadskulturen har nolltolerans tappat all sin kraft

Anna Bennich Karlstedt

I kölvattnet av #metoo och alla efterföljande branschuppror, med tusentals förskräckliga berättelser och vittnesmål, har vi kunnat se den ena personen i ledande befattning efter den andra få stå till svars med en mikorofon i ansiktet – hur har kränkningar, oegentligheter, ibland till och med brottsligheter, kunnat pågå, under så lång tid, på arbetsplatsen utan agerande ifrån de med yttersta ansvaret? Vi har kunnat se dem beskriva att de ingenting visste (vilket kanske är mer eller mindre sant i olika ärenden men det är en annan historia), de har också betonat att nolltolerans självklart råder i deras organisationer. De allra flesta behöver inte fundera på de här frågorna med TV-kameror i ansiktet. Men hundratals fler funderar idag. Eller borde fundera. Hur har vi det i vår organisation? Vad känner vi till, och kanske viktigare, vad känner vi faktiskt inte till?

Ingen arbetsplats som jag kallats till när det uppstått konflikter och problem av dessa slag har sagt: Nä, har här vi ingen nolltolerans. Eller: Här arbetar vi inte för ett trivsamt klimat, det tycker vi är överkurs. De flesta arbetsplatser har också policys kring frågor som berör trivsel och arbetsklimat. Så varför efterlevs det inte? Lite som när (arga) lappen ”Din morsa jobbar inte här, ställ ner i diskmaskinen!” får samsas bredvid travar av smutsiga kaffekoppar vid diskbänken. Hur kommer det sig? Vi är väl vuxna människor, herregud?

Problemet är att värderingar och nolltolerans för svineri inte betyder någonting alls - så länge man inte klär dem i mening. Man behöver dessutom klä dem mer än en gång. Man kan också behöva klä sig själv innan man klär andra. Och i slutändan krävs konkreta beteenden kopplade till önskat klimat. Och trots att det låter enkelt, kanske självklart, så är det svårare än man tror att veta hur.

Under tiden som alltmer ljus kastas över ovälkommet beteende på arbetsplatserna behöver vi som är ansvariga agera. Och vi behöver agera nu. Hur startar och fortlever en tystnadskultur? Vilka risksignaler finns för att kränkningar förekommer? Hur ser man till att skapa ett klimat där nolltolerans faktiskt får tillräckligt med syre? Och viktigast av allt: Hur kan man som ledare upptäcka och komma tillrätta med dessa problem?

Anna Bennich Karlstedt och Talarforum erbjuder 50 % rabatt på föreläsningen, Här är tonen rå men hjärtlig - att jobba arbetsklimatsmart i organisationen.

Anna Bennich Karlstedt och Talarforum erbjuder er 50% rabatt på föreläsningen Här är tonen rå men hjärtlig - att jobba arbetsklimatsmart i organisationen, vid bokning före jul, dock max 10 föreläsningar.  En föreläsnings som bland annat tar upp kränkningar, tystnadskultur och nolltolerans samt ger verktyg för hur ni konkret kan arbeta. Först till kvarn tillämpas. Erbjudandet gäller i hela Sverige. Samarbetet mellan Anna och Talarforum görs för att lyfta frågan och bidra till att tystnadskulturen bryts. För att ge företag och organisationer verktyg att jobba med värderingar, kränkningar och att nolltolerans.

Anna Bennich Karlstedt är leg psykolog och en mycket uppskattad föreläsare. Hon har en historia inom företagshälsovården samt som personalchef i byggbranschen, men arbetar idag som konsult emot företag och organisationer kring ledarskap, medarbetarskap och hälsa, och hon bistår ledning och arbetsplatser i flera av de psykosociala arbetsmiljöfrågorna. Anna är TV4:s expert sedan flera år och hon deltar regelbundet i en rad andra medier och magasin. Hon är författare till två böcker; Sjukt Stressad och Vägen genom skilsmässan. Hon är nominerad till Årets Talare 2017 - Kvinna.

Kontakta oss för att boka föreläsningen till halva priset. Du kan ringa oss på 08-545 535 00, maila till info@talarforum.se.

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2