Du är dina kollegors arbetsmiljö

Lisa Ekström

Lisa Ekström har mer än tjugo års erfarenhet av ledarskap inom försäljning och kundservice. Hon har en väldokumenterad erfarenhet av snabba och mycket framgångsrika förändringsarbeten inom organisationer genom att arbeta med och genom medarbetarna. Hon fick 2007 års Framgångsstipendium för förändringsarbete hon genomförde på SAS. Hon vet hur man genomför stora förändringsprocesser snabbt.
Lisa delar här med sig av några av sina främsta tips om medarbetarskap. Om hur man själv bidrar till ett sundare arbetsklimat. Eller som Lisa själv uttrycker det: ”Vi är varandras arbetsmiljö – fundera på vad du vill vara för arbetsmiljö för dina kollegor.”

Definiera problemet

Definitionen av ett problem är att vi, i vår grupp, kan lösa det - annars är det något vi behöver förhålla oss till. Vi lägger mycket energi på att diskutera saker som inte är problem - vi borde lägga tiden på att se hur vi kan förhålla oss till det på bästa sätt.

Dumma frågor

Ställ dom. Undrar du finns det andra som undrar också. Skapa en kultur där ingen fråga är dum - vågar jag fråga när jag inte förstår går energi och tid åt till annat än oro.

Kommunikation

Det är inte vad du säger som räknas, det är hur mottagaren uppfattar det. Fundera ut vad du vill säga och sen hur du ska säga det för att det ska landa rätt - stäm av så du vet att du lyckades

Eget ansvar

Behöver du information som du inte fått så be om den. Sitt inte på läktaren och blås i biljetterna - ge dig ner på plan, det är där spelet avgörs!

Komfortzoner

Var medveten om komfortzonerna hos dina kollegor och medarbetare - arbeta sen utifrån dem. Det blir inte enklare för någon som ogillar att prata inför en grupp (liten komforten) om jag som föreläsare (stor komfortzon) säger; det är inte alls farligt. Ha respekt för andras komfortzoner - och kom ihåg att är man utanför sin komfortzon så agerar man inte alltid så rationellt.

Ta hjälp

Du ska inte kunna allt själv. Samarbeta, i eller utanför organisationen. Kan du allt själv får du sällan medarbetarna och människor omkring dig att växa.

Lisa Ekström är även en karismatisk energisk föreläsare som delar med sig av sina erfarenheter på ett sätt som gör det enkelt att ta dem till sig och plocka med sig i sin egen vardag. Fakta blandas med anekdoter, egna erfarenheter, glada skratt och aha–upplevelser, allt i ett medryckande tempo där ingen sitter oberörd.

Några av våra kunder om oss

Vi anlitar Talarforum för att det är så otroligt tryggt och skönt att samarbeta. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. De har en fingertoppskänsla och professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Talarforum, ni kommer inte att bli besvikna.

Anna Treschow
SABO

Har alltid varit nöjd i mina kontakter med Talarforum. Ett företag att lita på och som lyssnar på kundens önskemål. Förslagen man får är alltid överensstämmande sedan får man välja beroende på fokus och målgrupp

Marie Tilly
Täby Kommun

Talarforum har mycket kunnig personal med kundens behov i fokus. Dom försöker alltid hitta en lösning som kunden är nöjd med och uppfyller förväntningarna och syftet med föreläsningen och förfogar över några av Sveriges absolut bästa föreläsare! Som kund hittar vi alltid någon föreläsare som passar vårt syfte och önskemål. Talarforum guidar och stöttar alltid med det mesta kring föreläsningarna på ett föredömligt vis! Som kund känner vi oss alltid trygga med Talarforum och får alltid professionell support och service.

Thomas Jansson
Trollhättans Stad

Med Talarforum kan vi alltid känna oss trygga med att få det vi önskar, de är lyhörda och lyckas alltid matcha rätt utifrån våra önskemål. Att de är professionella och serviceinriktade i sitt arbete gör valet att vara kund enkelt. Jag kan varmt rekommendera att anlita Talarforum.

Anna Raftheim
SATS Sports Club Sweden AB