Gustav Martner

Att utveckla framtidskänslighet

Gustav Martner är serie-entreprenör inom marknadsföring och big data och en av Sveriges absolut mest belönade digitala kreatörer. Han är även debattör och aktivist som skapat storskaliga sociala initiativ som t ex Refugee Phones.

Gustav Martner har arbetat med digitala medier sedan slutet av 90-talet och är serieentreprenör inom reklam, webb och big data. Idag arbetar han mest med konsekvensanalys av digitalisering - med särskilt fokus på mediemiljöer och mänskliga rättigheter. Han har grundat organisationen Digital Reliance, var regeringens expert i utredningen "Ett reklamlandskap i förändring" och är ofta med i radio och TV som expert på frågor om digitalisering och vår mediemiljö.

2016 utsågs Gustav till en av regeringens experter i utredningen om det nya media- och reklamlandskapet

Gustav såg tidigt möjligheterna med så kallade "big data" och är medgrundare till företaget Burt Corp som hjälper publicister att öka sina intäkter i digitala medier, och som har verksamhet i Skandinavien och nord-amerika.

Sedan något år tillbaka använder Gustav sin problemlösarförmåga mest inom sociala initiativ via organisationen Digital Reliance. Han arbetar bl a för att stoppa smygreklam riktat mot barn, och har tagit fram konceptet Refugeephones, ett samarbete mellan telekomindustrin och volontär-Sverige som gett tusentals nyanlända flyktingar access till internet och telefoni.

Utifrån sin breda erfarenhet kan Gustav skräddarsy ett föreläsningsupplägg som passar den publik han anlitas för. För en mer avancerad grupp kan Gustav gå djupare in på digitala trender, och för en bredare publik ge konkreta tankemodeller för att öka förståelsen kring hur sociala medier och mobiler påverkar företag och organisationer - och hur man använder dessa nya möjligheter på bästa sätt. Med stor erfarenhet att leda kreativt arbete på internationell nivå kan han både föreläsa och leda workshops för att utveckla individer och gruppers kreativa förmåga.

Gustav kopplar an till både historia och forskning i sina föreläsningar, vilket ger en underhållande och tankeväckande resa som lika väl kan innehålla en beskrivning av Karlssons Klisters banbrytande marknadsföringsstrategier under tidigt 1900-tal som dagsfärska forskningsrön om hur vi människor tolkar information.

"Gustav har en unik förmåga att inkludera såväl teknik och näringsliv som människor och samhälle i sina analyser om den kraftfulla digitalisering vi just nu genomgår." - Andreas Svenungsson, Senior Vice President, Public Affairs, Volvo Group

Den digitala kostcirkeln
På kort tid har vi vant oss vid en vardag med mobiltelefoner och sociala medier. Skärmtiden ökar hos både barn och vuxna, och åsikterna går isär om det är bra eller dåligt för oss - såväl hos forskare som andra sakkunniga. Gustav, som både är entreprenör inom digitala medier med många hundratals timmar framför skärmen och en person som tidigt pekade digitaliseringens problemområden i den allmänna debatten, har i den här föreläsningen tagit fram ett ramverk för hur du kan få ut det bästa av digitaliseringen. En slags kostcirkel för vår digitala vardag, helt enkelt. Gustavs ramverk har bland annat använts av Länsförsäkringar stora satsning "Skärmhjälpen".

Att följa elektronen
Gustav startade sitt första bolag som tjugoåring efter att ha räknat på överföringshastigheter mellan datorer och servrar och insett vad tiden var mogen för. Bolaget blev en av Sveriges mest framgångsrika webbyråer, och två decennier senare av entreprenöriella äventyr och framtidsspaningar så konstaterar han följande: Vill du veta något om framtiden ska du följa elektronen. I den här föreläsningen ger Gustav åhöraren historia såväl som framtidsspaningar inom digitalisering och bjuder dessutom på de verktyg som finns för att göra egna relevanta scenario-planeringar för den egna organisationen eller karriären.

Lyssna på Gustav Martner

Att följa elektronen

Vill du bli inbjuden?
Gustav startade sitt första bolag som tjugoåring efter att ha räknat på överföringshastigheter mellan datorer och servrar och insett vad tiden var mogen för. Bolaget blev en av Sveriges mest framgångsrika webbyråer, och två decennier senare av entreprenöriella äventyr och framtidsspaningar så konstaterar han följande: Vill du veta något om framtiden ska du följa elektronen. I den här föreläsningen ger Gustav åhöraren historia såväl som framtidsspaningar inom digitalisering och bjuder dessutom på de verktyg som finns för att göra egna relevanta scenario-planeringar för den egna organisationen eller karriären. Gustav Martner har arbetat med digitala medier sedan slutet av 90-talet och är serieentreprenör inom reklam, webb och big data. Idag arbetar han mest med konsekvensanalys av digitalisering - med särskilt fokus på mediemiljöer och mänskliga rättigheter. Han har grundat organisationen Digital Reliance, var regeringens expert i utredningen "Ett reklamlandskap i förändring" och är ofta med i radio och TV som expert på frågor om digitalisering och vår mediemiljö. https://www.talarforum.se/speakerimage/gustav.martner/1454/gustav.martner.jpg 0

Information

Vilka slags möten engagerar du talare till?

Tack för din anmälan.

Vad roligt att du är intresserad av föreläsningen. Cirka en vecka innan föreläsningen hör vi av oss för att bekräfta din plats. Kontakta oss gärna om du har några frågor.

Pressbilder

Artiklar

Gustav Martner

Liknande profiler

Marknadsföring