Trendspaning - Så blir 2012!

Stefan Hyttfors

Eurokris, börskris, jobbkris, klimatkris...

Det är lätt att känna oro inför framtiden så låt mig påminna om att förändring är någonting positivt. Förändring är tecken på liv och ur kriser kommer alltid förändring med nytt fräscht liv som rensar ut det gamla.

Ingen vet hur framtiden blir men genom att studera beteendeförändringar kan vi identifiera trender som påverkar oss när vi skapar vår framtid. Två sådana trender är globalisering och informationsteknologi, tillsammans medför de att förändringen kommer allt snabbare. Det vet vi. Och eftersom de händelser som påverkar oss mest ofta är de som var omöjliga att förutspå blir snabbhet och förändringsvilja allt mer avgörande.

Det beror på hur snabb du är

Entreprenöriella organisationer där medarbetarna har fokus på problemlösning och viljan att testa blir ett växande hot mot trögrörliga dinosaurier som slösar bort sin tid i möten. Företag med en kultur som inte bara tillåter misslyckanden utan till och med ser dessa som nödvändiga för att lyckas kommer i ökad utsträckning vinna mot de som söker sina svar i best practice och därmed väljer att göra det som var rätt igår. ”Life is a beta” som man säger på Google. 2012 vinner snabba företag över långsamma.

Det beror på vem du vill slå

Många av oss går till jobbet för att göra samma saker vi gjorde igår. Vi sneglar på konkurrenter för att försäkra oss om att ingen gör någonting oväntat och funderar sällan på om de behov vi tillfredsställer skulle kunna mötas på andra helt nya sätt. Varför var det inte ett skivbolag som gav oss Spotify? Varför startades inte Klarna av en bank? Varför hittade inte någon av tele-operatörerna på Skype? 2012 tillhör de som fokuserar på att slå dig själva.

Det beror på från vilket håll du tittar

Att komma närmare kunden är ett mantra som vi känner igen oavsett bolag och bransch. Men som kunder känner vi oss paradoxalt nog allt längre ifrån många av de företag vi handlar med. Jag vet företag som har bättre kundrelationer som övergripande målsättning samtidigt som de outsourcat sin kundtjänst, deras enda avdelning med regelbunden kundkontakt. Fokusgrupper och omvärldsanalyser i all ära, men kom ihåg vad Henry Ford sa; "Om jag frågat kunderna vad de vill ha hade de sagt snabbare hästar och vagnar". Du måste förbättra kundupplevelsen innan kunden ber om det. 2012 blir fantastiskt om du tittar utifrån och in.

Det beror på om du samarbetar

I affärsvärlden har vi vant oss vid destruktiv konkurrens i ständig strävan efter att dominera, äga, skydda, slå, kontrollera. Men såvida du inte är bäst i världen på allt så finns det ju någon där ute som skulle kunna addera någonting och hjälpa dig att nå mycket längre. Det vimlar redan av inspirerande exempel på nya former av samarbeten och transparens. Frågan är snart vem som har råd att försöka på egen hand. 2012 blir större och häftigare om du öppnar upp för samarbeten.

Det beror på om du gör någonting meningsfullt

Den arabiska våren och Occupy Wallstreet har flera likheter. En viktig lärdom för alla som vill leda är att förtryckta människor inte längre känner sig ensamma. Konsumenter i västvärlden står för 2/3 av hela vår ekonomi och med internet kan de för första gången i historien organisera sig. Företag som missbedömer trenden konsumentmakt står inför stora och obehagliga överraskningar och de som gör rätt kommer aldrig mer behöva betala för marknadsföring. Klyftan växer varje dag. 2012 blir strålande för de som gör livet bättre.

Är du snabb och vågar testa dig fram, till och med utmana dina egna modeller genom att fokusera på kundupplevelsen och öppna upp för nya samarbeten med visioner som gör världen bättre?
I så fall blir 2012 ett riktigt gott nytt år!

Några av våra kunder om oss

Talarforum har mycket kunnig personal med kundens behov i fokus. Dom försöker alltid hitta en lösning som kunden är nöjd med och uppfyller förväntningarna och syftet med föreläsningen och förfogar över några av Sveriges absolut bästa föreläsare! Som kund hittar vi alltid någon föreläsare som passar vårt syfte och önskemål. Talarforum guidar och stöttar alltid med det mesta kring föreläsningarna på ett föredömligt vis! Som kund känner vi oss alltid trygga med Talarforum och får alltid professionell support och service.

Thomas Jansson
Trollhättans Stad

Med Talarforum kan vi alltid känna oss trygga med att få det vi önskar, de är lyhörda och lyckas alltid matcha rätt utifrån våra önskemål. Att de är professionella och serviceinriktade i sitt arbete gör valet att vara kund enkelt. Jag kan varmt rekommendera att anlita Talarforum.

Anna Raftheim
SATS Sports Club Sweden AB

Har alltid varit nöjd i mina kontakter med Talarforum. Ett företag att lita på och som lyssnar på kundens önskemål. Förslagen man får är alltid överensstämmande sedan får man välja beroende på fokus och målgrupp

Marie Tilly
Täby Kommun

Vi anlitar Talarforum för att det är så otroligt tryggt och skönt att samarbeta. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. De har en fingertoppskänsla och professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Talarforum, ni kommer inte att bli besvikna.

Anna Treschow
SABO

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Boka talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Boka talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2